
NEWSPAPERS AND PERIODICALS. Jewish newspapers and periodicals have 
been published in the main three Jewish languages (Hebrew, Yiddish, and 
Ladino) and have also appeared in the primary languages of countries in which 
Jews have lived. The first Jewish newspaper, Gazeta de Amsterdam, was 
published in Ladino in Amsterdam (1674–1699). A short-lived Yiddish 
newspaper, Kurant, soon followed (1686–1687); however, other early efforts at 
news reporting in Yiddish did not succeed. In 1784, German supporters of the 
Haskalah movement created the Hebrew-language, largely literary Me’asef 
(Ingatherer).  

The spread of Haskalah journals throughout the Austro-Hungarian 
empire in the early nineteenth century marked the beginning of the age of 
Jewish periodical literature in Eastern Europe. These publications were devoted 
to literature, criticism, and scholarship. Among the earliest were Bikure ha-‘itim 
(First Fruits of the Times; 1820–1831) and its successor, Kerem hemed (The 
Lovely Vineyard; 1833–1856). Although Bikure ha-‘itim was printed in Vienna, 
many maskilim contributed to it from Galicia and Bohemia. The editor of Kerem 
hemed, Shemu’el Leib Goldenberg (1807–1846) lived in Tarnopol, and from 1838 
to 1843 the journal was printed in Prague.  
 On 3 December 1823, the first newspaper (as opposed to a scholarly 
journal) specifically directed toward Jewish readership appeared in Warsaw, 
though it was published for less than a year. Produced weekly and apparently 
aimed at the mercantile class, it was called Der Beobakhter an der Vayksel 
(Observer at the Vistula) in Yiddish and Dostrzegacz nadwi lański z Warszawy 
(Observer at the Vistula from Warsaw) in Polish; the languages were arranged 
in parallel columns. The Yiddish selections were actually transliterations of 
German into Hebrew characters, with the addition of some Hebrew words and 
phrases. This was apparently a condition imposed by the Polish government for 
granting the paper a subsidy. 

ś

Beginning in the mid-nineteenth century, newspapers and periodicals 
flourished with wide-interest audiences in Eastern 
Europe for nearly a century. Readership depended 
upon a variety of publications in Yiddish, Hebrew, 
and the national languages of each country. In 
addition, the different streams of the left-wing 
political parties produced timely materials aimed at 
Jewish readers in various languages. 

The Yiddish Press. Yiddish was held in low 
esteem by educated Jews. After the failure of the 
earliest papers, a number of years passed before 
another Yiddish newspaper was attempted; called 
simply Tsaytung (Newspaper), it was a short-lived 

Reading the special Passover editions of the Yiddish newspapers, Warsaw, 1930s. Photo by Menachem 
Kipnis. (YIVO Archives)  



 2

weekly of which few copies remain. Tsaytung was published in Lwów during the 
revolution of 1848 by the Galician writer Avrom Menakhem Mendl Mohr (1815–
1868). In Odessa in 1862 the veteran Hebrew editor Aleksander Zederbaum 
(1816–1893) published Kol mevaser (The Voice of the Messenger), a Yiddish 
supplement to his Hebrew weekly Ha-Meli s. Kol mevaser dealt with social 
problems and was noted for its numbers of women readers, who considered the 
paper as a vehicle to arouse public interest on their behalf. Its founders learned 
the lesson of earlier failed attempts to accustom readers to Germanized Yiddish; 
its language was, instead, what Zederbaum called a simple Yiddish (actually his 
own Volhynian dialect), so that “even” women readers could be informed of 
current affairs. The weekly publication was discontinued in 1873 when the 
editor blamed financial difficulties on the fact that many people managed to 
read it for free. In actuality, the failure was probably due to Zederbaum’s 
inability to gain permission to publish Kol mevaser in Saint Petersburg when he 
transferred Ha-Meli s there from Odessa; consequently, he had to leave the 
Yiddish weekly in the hands of less capable editors in Odessa. 

t

t

r

 Zederbaum did not give up his efforts to publish in Yiddish, and in 1881 
he was granted permission to establish a new weekly, which he called Yidishes 
folksblat (Jewish People’s Paper). This newspaper, which historian Yankev 
Shatzky called the first modern European journal in Yiddish, gave a platform to 
a number of significant Yiddish writers, including Sholem Aleichem. 
 In the latter half of the nineteenth century, a Yiddish newspaper, the 
weekly Varshoyer yudishe tsaytung (Warsaw Jewish Newspaper; 1867–1868) 
was able to publish for less than a year. Jews in Russia were limited, as well, in 
their access to news facilities in Yiddish. However, when the Hebrew publishing 
house Ahi’asaf failed to gain permission to publish a Yiddish weekly in Russian, 
it maintained its presses in Austrian Galicia and sent copies to Russia. Der yud 
(The Jew; 1899–1902) was printed in Kraków but edited by Yehoshu‘a Hana 
Rawnitzki (1859–1944) in Odessa. Originally a biweekly, it soon became a 
weekly newspaper edited by Yoysef Lurie (1871–1937), and was replaced in 1903 
by the first Yiddish daily in Eastern Europe, Der f aynd (The Friend), published 
in Saint Petersburg and later in Warsaw. Der fraynd was founded by Sha’ul 
Ginsburg (1866–1940), who was also its first editor, and Shapse Rapoport 
(1862?–1928); in Warsaw it was edited by Shmuel Rosenfeld (1869–1943). Der 
fraynd continued publishing until 1913, though it was suppressed more than 
once by censors during its relatively long existence. In 1904, the Hebrew and 
Yiddish writer Gershom Bader (1868–1953) founded Togblat (Daily), the first 
Yiddish daily paper in the Austrian empire (published in Lemberg [Lwów] 
between 1904 and 1906). 
 Efforts were made to publish Yiddish dailies at the beginning of the new 
century in Congress Poland as well. The leading figure in Polish Zionism, 
Nahum Sokolow (1859–1936), produce a short-lived paper called Der telegraf in 
1905. The first successful Yiddish newspaper in that country appeared a year 
later; it was a Warsaw daily called Idishes tageblat (Jewish Daily; 1906–1911), 



 3

published by the enterprising journalist Shemu’el Ya‘akov Yatskan (1874–1936); 
it sold for a kopek and was said to have reached a circulation of more than 
70,000 at its peak. Success in Warsaw was also achieved with Yatskan’s 
founding of the daily Haynt (Today; 1908), followed in 1910 by Tsevi Pryłucki’s 
(1862–1942) Der moment (1910). Haynt reflected the left wing of the Zionist 
movement, while the nonpartisan Der moment leaned toward Revisionist 
Zionism in its last years. Der moment was later edited mostly by Pryłucki’s son, 
Noah (1882–1941), the founder of the Jewish People’s Party in Poland and a 
noted Yiddish linguist. The two papers competed, sometimes bitterly, until the 
Holocaust, except for a short period during World War I when Russian 
authorities did not permit publication in the Hebrew alphabet “near the front.”  
 In the Soviet Union, Hebrew production was banned while the Yiddish 
press was made to serve the party line. The main newspaper was the daily Der 
emes (The Truth; 1920–1938), earlier called synonymously Di varhayt (1918) 
and edited by the literary critic and cultural activist Moyshe Litvakov (1875?–
1937). In Ukraine the central paper was Der shtern (The Star; 1925–1941); and 
in Belorussia, Oktyabr (October) was published during the same period. The 
technical quality of the Soviet Yiddish dailies was poor, the Jewish content 
weak, and the readership limited to a few thousand. Although many political, 
literary, and scholarly journals were also published, their numbers and 
frequency diminished progressively in the 1930s. The best-known periodicals of 
this sort were Di royte velt (The Red World) in Ukraine (1924–1933) and Der 
shtern in Belorussia (1925–1941). Der shtern’s editorial board was decimated by 
purges, which struck Belorussia very hard.  
 During World War II, the one remaining Yiddish newspaper, Eynikayt 
(Unity; 1942–1948), served as a link between the Jews of the Soviet Union and 
those of the West. Stalin’s suppression of Yiddish culture in 1948@1952, 
however, stopped the production of Yiddish periodical literature except in the 
Jewish Autonomous Region (Birobidzhan), where the newspaper Birobidzhaner 
shtern (Birobidzhan Star), which had begun publication in 1930, was able to 
continue. After Stalin’s death, the Moscow literary monthly Sovetish heymland 
(Soviet Homeland; 1961–1991) was established and lasted until the breakup of 
the Soviet Union. Its editor was the Yiddish poet Aron Vergelis (1918–1999), 
who briefly edited a later journal called Di yidishe gas (The Jewish Street; 1993–
1997). The post-Soviet revival of the Jewish press is now limited largely to the 
Russian language; at present the remaining Yiddish output in the Former Soviet 
Union is the eight-page Vilna quarterly Yerushelayim delite (Jerusalem of 
Lithuania), published in Yiddish as well as Russian, Lithuanian, and English. 
Birobidzhaner shtern became a Russian-language newspaper with a few poorly 
printed Yiddish pages appearing weekly. 
 The Yiddish press in Eastern Europe reached its peak years in interwar 
Poland with Haynt and Der moment, both claiming at times circulation levels of 
100,000. At the same time, Orthodox readers between 1919 and 1939 had access 
to the Agudas Yisroel dailies Der yud (The Jew) and its successor, Dos yudishe 



 4

togblat (The Jewish Daily). Socialists read the Bund paper Folks-tsaytung (The 
People’s Newspaper; 1921–1939). Out of Vilna came the daily Der tog (The Day), 
begun in 1912 and edited between the wars by the Yiddish scholar and 
bibliographer Zalmen Reyzen (1887–1941). Poland also had an abundance of 
journals devoted to literature, education, and scholarship.  
 After World War II, the newly established Communist regime in Poland 
allowed one Yiddish newspaper: Folks-shtime (People’s Voice; 1945–1991), 
which was published inconsistently. Originally a party organ, it explored a 
greater number of Jewish issues after the period of liberalization in 1956; and in 
its last years it was bilingual (Yiddish and Polish). Its editor for many years was 
the veteran Communist journalist Hirsh Smolar (1905–1993) who emigrated to 
Israel in 1971.  
 Jews of the newly independent Baltic States, and especially those of 
Lithuania, continued to speak Yiddish after World War I, but their limited 
numbers made it difficult for them to sustain a Yiddish press. The main Jewish 
newspaper in Lithuania was the Zionist-oriented daily published in Kovno (mod. 
Kaunas), Di idi he shtime (The Jewish Voice), edited by Leib Garfunkel (1896–
1976). Commencing publication in 1919, it existed until the Soviet occupation in 
the summer of 1940, and was thus the last independent Jewish newspaper in 
Eastern Europe until post-Soviet times.  In Latvia the daily Dos folk (The 
People; 1920–1927) was followed by the higher quality Frimorgn (Early 
Morning) in 1926, both of which were nonpartisan and edited by the Zionist 
socialist Ya‘akov Latzky-Bertholdi (1881–1940). Frimorgn was published until 
the overturn of Latvian democracy in 1934.  

s

 In Hungary, even traditional Jews adopted the country’s language early 
on; this situation prevented the establishment of a serious Yiddish-language 
press. Consequently, the few “Yiddish” newspapers that did exist were actually 
in German written with Hebrew characters. Exceptions occurred in 
Subcarpathian Ruthenia, which was Hungarian before World War I but joined 
Czechoslovakia thereafter; its main city, Munkacs (Mukačevo), had a lively 
Yiddish press during the interwar period. A bitter dispute between the Hasidic 
rabbi of Munkacz, Hayim Eli‘ezer Shapira (1872–1937) and the Belz Hasidim 
was reported in the pages of several papers: the Orthodox weekly Di yidishe 
tsaytung (The Jewish Newspaper; 1926–1938), its Zionist opponent Di yidishe 
shtime (The Jewish Voice; 1929–1938), and the weekly Dos yidishe folksblat 
(The Jewish People’s Paper; 1924–1935?), the last of which was nonpartisan but 
apparently oriented toward the Orthodox party Agudas Yisroel.  

Romania, by contrast to Hungary, continued to see its Yiddish-speaking 
population grow, a factor that led to the establishment of Yiddish journalism in 
the middle of the nineteenth century. Koyroys hoitim (Happenings of the Times; 
1855–1871?) was founded possibly to satisfy the thirst for news during the 
Crimean War. Another paper with longevity also had a Hebraic title, Hayoets 
lebeys Yisroel berumenye (The Adviser to the House of Israel in Romania; 
Hayoets for short). It appeared twice weekly in Germanized Yiddish, and was 



 5

edited by Yekhiel Mikhl Aziel (1822–1896) from 1874 and after his death by his 
son Yoysef Aziel (Azilescu) under the title Der vahre hayoets (The True Adviser; 
probably until 1914). Hayoets was an early advocate of the pre-Zionist Hibat 
Tsiyon movement in Romania. Aziel also published the short-lived daily 
Yudisher telegraf (Jewish Telegraph) in 1877–1878, presumably occasioned by 
the war with Turkey. 
 Post-1918 Romania annexed the disputed provinces of Bessarabia and 
Bukovina, areas with high numbers of unassimilated Jewish populations. In 
Kishinev (Bessarabia) the daily Besaraber lebn (Bessarabian Life; 1919) did not 
last long, and neither did later attempts to start publications; but in Czernowitz 
(Bukovina), the literary–political journal Tshernovitser bleter (1928–1938) was 
produced almost until the beginning of World War II, when the Soviet Union 
occupied and annexed the region. Under communism, the Jewish religious 
community published a trilingual journal in Romanian, Yiddish, and Hebrew, 
Revista cultului mozaic din R.P.R. 

The Hebrew Press. The Hebrew press enjoyed higher prestige than the 
Yiddish, but its audience was much more limited and consisted mostly of men 
(few women could read modern Hebrew) who had a higher than average level of 
Jewish education. Among the journals produced were the scholarly periodicals 
Bikure ha-‘itim and Kerem hemed (cited above), which were popular among 
Galician writers. The Haskalah scholar Max Raisin wrote in the Jewish 
Encyclopedia that Bikure ha-‘itim was adopted by the Galician maskilim as 
their organ to foster education and culture among Jews of that area. 
 The revolution of 1848 caused Galician maskilim to found a combative 
journal to attack Hasidism. The Hebrew satirist Yitshak Erter (1792–1851) died 
before plans could be carried out, but his friend Yehoshu‘a Heshel Schorr of 
Brody (1814–1895) took on the task himself and edited the journal He-haluts 
(The Advance Guard), which appeared irregularly from 1852 to 1889. Initially a 
number of notable scholars contributed, but because Schorr (who was known as 
the Galician Voltaire) not only attacked Hasidism but also disparaged the 
Talmud and contemporary rabbis, he wrote most of it himself in later years. 
 Other, mostly short-lived, Galician Haskalah periodicals included Ha-
Mevaser (The Messenger), a weekly that appeared from 1861 to 1867 with news 
as well as critiques about Enlightenment. Its editor, Yosef Kohen-Tsedek of 
Lwów (1827–1903), edited a number of other Hebrew periodicals and made two 
brief attempts at publishing Yiddish ones. Its rival was the weekly Ha-‘Ivri (The 
Hebrew), at times called ‘Ivri anokhi (I Am a Hebrew), which was edited initially 
by Barukh Werber of Brody (d. 1876) and then by his son Ya‘akov (1859–1890). 
The name was altered because its founders lacked a needed license for 
publishing a periodical. The weekly was issued between 1865 and 1890 and was 
the first long-lasting Hebrew newspaper in Galicia.  

Newspaper reading was generally frowned upon by Hasidic leaders, but 
the Belz Hasidim made the decision to add journalism to their arsenal and 
founded Mahzike ha-dat (The Supporters of the Faith) in 1879; the weekly was 



 6

produced most probably until 1914. For a time, a Belz group with a variant 
ideology published Kol mahzike ha-dat (The Voice of the Supporters of the 
Faith). Hebrew journals in Galicia generally gave way to Yiddish after 1890, but 
a significant exception was the Kraków weekly Ha-Mitspeh (1904–1921), a 
Zionist newspaper with a traditionalist bent, edited by Shim‘on Menahem Lazar 
(1864–1932).  

In Russia, a pioneering journalist was Shemu’el Yosef Fuenn (1819–1891) 
of Vilna, a prolific Hebrew writer. Ha-Karmel, the weekly that he edited from 
1860 to 1881, was both didactic and informational, and contained supplements 
in Russian and German. However, in 1871 Ha-Karmel became a monthly, and 
its value as a timely purveyor of news was greatly diminished. Across the border 
in Lyck (Pol., Ełk) Prussia, Fuenn’s contemporary Eli‘ezer Lipmann Silbermann 
(1819–1882) founded and edited the weekly Ha-Magid (The Announcer) in 1856. 
The German venue was intended to stave off problems with Russian censors, for 
Ha-Magid was intended primarily for the Russian market. Since Ha-Magid 
preceded Ha-Karmel, Silbermann is considered by some to be the real founder of 
Hebrew journalism. In the 1880s, Ha-Magid was edited by his assistant David 
Gordon (1826–1886), who was active in Hibat Tsiyon and pushed the paper in 
that ideological direction. Ha-Magid was published in its last years in Berlin and 
Kraków; it ceased production in 1903. 
 More prestigious than Ha-Magid was Ha-Melits (The Interpreter), 
founded in 1860 in Odessa as a weekly by Aleksander Zederbaum, who edited it 
until his death in 1893 and was succeeded by Leon Rabinovich (1862–1938). 
Zederbaum, who also established Yiddish newspapers, intended Ha-Melits to 
mediate between the different sectors of the Jewish population and between 
Jews and the Russian government. It was probably for the latter reason that he 
took his paper from Odessa to Saint Petersburg in 1871. In 1886, Ha-Melits 
became a daily. It suffered from occasional repression by the censors, and had to 
cease publication in 1904 because the growing number of Yiddish and Russian 
Jewish publications limited the available audience for a Hebrew daily. Ha-
Melits saw itself forced to become a daily to compete with Ha-Yom (The Day), 
the world’s first Hebrew newspaper of that type. Ha-Yom was published in Saint 
Petersburg for about two years (1886–1888); it was edited by the Hebrew and 
Yiddish writer Yehudah Leib Kantor (Yehude Leyb Kantor; 1849–1915). It is 
speculated that the exigencies of going to press nearly daily made Ha-Yom and 
its rivals develop a simple narrative Hebrew style to replace the rhetorical style 
that many writers adopted to display their knowledge of Hebrew classics. 
 Warsaw, the capital of Congress Poland, produced the daily Hebrew Ha-
Tsefirah during the same era as Ha-Magid and Ha-Melits. It was founded in 
1862, suspended from 1863 to 1874, revived that year in Berlin, and returned in 
1875 to Warsaw. Like Ha-Melits, Ha-Tsefirah felt compelled to change from a 
weekly to a daily paper in 1886. Its founder and first editor, Hayim Zelig 
Słonimski (1810–1904) was an astronomer whose first aim was to teach science 
to his readers, but after 1886 the publication concentrated on news. Its second 



 7

editor, Nahum Sokolow, developed the Hebrew feuilleton and exposed its 
readership to the Zionist movement. After publication was suspended during the 
war years, sporadic attempts were made to revive it in independent Poland.  

The end of Ha-Tsefi ah in 1931 also marked the end of the Hebrew daily 
newspaper everywhere except in the Land of Israel. The Hebrew–Yiddish 
journalist Bentsiyon Katz (1875–1958) attributed the demise of the Diaspora 
Hebrew press to the fact that women readers did not know Hebrew, while men 
were still able to read Yiddish.  Katz noted that in 1905, when he published his 
own daily Ha-Zeman (The Time) in Vilna, the three Hebrew dailies of that time 
drew approximately 20,000 subscribers, considerably less than the Yiddish Der 
fraynd. By then, Ha-Melits had ceased to exist; the three remaining dailies were 
Ha-Zeman, Ha-Tsefirah, and the latter’s not particularly successful Warsaw 
competitor Ha-Tsofeh (The Observer), edited by Eli‘ezer Eliyahu Friedman 
(1857–1936) from 1903 to 1905. The lifting of press and other restrictions after 
the overthrow of the tsar in February 1917 gave renewed energy to Hebrew 
publishing. In Moscow, the Zionists founded a Hebrew daily, Ha-Am, in the 
summer of 1917, but the Bolsheviks stopped its production not long after.  

r

 In contrast to Soviet Russia, Poland’s situation enabled Hebrew to begin 
to flourish. However, various factors worked against the success of Hebrew 
publication. One factor was that the new literary center in the Land of Israel 
even attracted writers who were living abroad but who still considered it to be 
their spiritual home. The fact that the 3 million Jews of Poland could not 
maintain one Hebrew daily caused much comment at the time. New periodicals 
rarely produced more than a few issues. The most successful of these was Ba-
Derekh, a Warsaw weekly that was issued from 1932 to 1937, claiming a 
circulation of 20,000. Its end signified the final chapter of Hebrew journalism in 
Poland.  

Jewish Print Media in Other National Languages. 
Czechoslovakia. The Jews of Bohemia and Moravia (today the Czech 

Republic) dropped Yiddish early on in favor of German (the official language of 
Austria-Hungary), During the twentieth century, growing numbers of Jews 
functioned in Czech. In Slovakia, which until 1918 was a part of Hungary, Jews 
spoke Hungarian and German, as well as Yiddish. The Jewish press reflected 
this situation, as is illustrated by a prestigious historical yearbook that was 
printed in German between the wars; it was called Jahrbuch der Gesellschaft 
für die Geschichte der Juden in der Čechoslovakischen Republik (Yearbook of 
the Society for the History of the Jews in the Czechoslovak Republic) and was 
published in Prague from 1929 to 1938. Another notable periodical, representing 
the integrationist Czech Jewish movement, was titled Českožidovské listy 
(Czech Jewish Leaves); after its founding in 1894, it merged with another 
publication and changed its name to Rozvoj (Progress) in 1907.  The Zionist 
weekly Židovské zprávy (Jewish News), founded in 1918, fought Rozvoj’s 
ideology and both papers survived until the Nazi occupation in 1939. In German, 
the Zionist movement published the weekly Selbstwehr (Self-Defense) from 1906 



 8

till 1939; it was edited in the interwar period by Felix Weltsch (1884–1964). 
Each of these newspapers was published in Prague. In the Moravian capital, 
Brno, the nonpartisan Jüdische Volksstime (Jewish People’s Voice) appeared 
from 1901 to 1939, and was edited by Max Hickl (1873–1924) and the historian 
Hugo Gold (1895–1974). In the Slovakian capital of Bratislava the weekly 
Jüdische Volkszeitung was written in German and contained a Slovak 
supplement, edited by Oscar Neumann. Many smaller groups and parties also 
had newspapers written in the languages of their regions. During the post-
Holocaust period, the religious community of the restored republic continued the 
earlier established Vestník židovské nábozenské obce v Praze (Bulletin of the 
Jewish Religious Community in Prague; 1934–1990), which after 1953 was titled 
Vestník židovských nabozenských obci v Československu (Bulletin of the Jewish 
Religious Communities in Czechoslovakia).  

Hungary. The pioneer of Jewish journalism in Hungary was Lipót 
(Leopold) Löw (1811–1875), a rabbi who was among the founders of liberal 
Judaism in that country and whose scholarly German-language monthly, Ben 
Chananja (named in admiration of the tana’  Yehoshu‘a ben Hananyah), was 
published in Szeged from 1858 to 1867 to serve that cause. The Orthodox fought 
the Neologs (religious reformers) with a daily paper written in German with 
Hebrew characters: Allgemeine jüdische Zeitung (General Jewish Newspaper), 
which appeared in Budapest from 1888 till the end of the Hapsburg Empire in 
1918. In the secular field, a literary monthly called Múlt és Jövő (Past and 
Present), was published, also in Budapest, from 1911 to approximately 1940, 
and was edited by József Patai (1882–1953). A Hungarian journal, Magyar Zsidó 
Szemle (Hungarian Jewish Review), published by the Budapest Rabbinical 
Seminary, was produced from 1884 to 1948. Finally, under the Communist 
regime, Hungary saw the publication of Uj Élet (New Life; 1945–), the 
newspaper of the organized Jewish community, which had more Communist 
than Jewish content. 

Poland (including Galicia). In the mid-nineteenth century, Jewish 
periodicals were produced by assimilationists who tried to integrate Jews into 
the Polish environment, usually with little success. In the twentieth century, 
however, and especially between the wars, an increasing number of Polish Jews 
functioned in the Polish language, and a Jewish press in that language became a 
necessity. 
 An early example was the Warsaw weekly Jutrzenka (The Dawn), which 
was issued from 1861 to 1863 and was edited by Daniel Neufeld (1814–1874) 
with some contributions from non-Jews. Responding to waves of pro-Polish 
sentiment during the Polish rebellion, its publication ended when the rebellion 
was suppressed. Jutrzenka was followed by the more successful Izraelita (1866–
1916?), a weekly edited by Szmul Hirsz Peltin (1831–1896) and after his death 
briefly by Nahum Sokolow, at which time it temporarily took a Zionist stance. 
 The Polish-language Jewish press played an important role in restored 
Poland, especially in Galicia where Jews were more thoroughly assimilated. 



 9

Editors competed successfully with the general Polish newspapers that Jews—
especially Jewish women—were accustomed to read. Some of the more notable 
newspapers included Nowy dziennik (New Daily), a Zionist newspaper printed 
in Kraków from 1919 through 1939 (though printed initially across the Czech 
border to escape Polish censorship); Chwila (The Moment), also Zionist, 
published in Lwów between 1919 and 1939; and the best-known and most 
successful Polish Jewish daily, the nonpartisan Nasz przegląd (Our View), 
published in Warsaw under that name from 1924 through 1939 as a successor to 
earlier publications dating back to 1918.  

Romania. In its expanded borders between the two world wars, Romania 
(which included Transylvania, Bessarabia, and Bukovina) produced Jewish 
newspapers and periodicals not solely in Yiddish and Romanian but in German 
and Hungarian as well. The earliest publication was a bilingual—Romanian and 
French—weekly called Israelitul Romín (The Romanian Israelite); established in 
Bucharest in 1855, it existed for no longer than a half year. As was true of much 
of the Jewish press in that country, it promoted the concept of Jewish 
emancipation. Most other early attempts were similarly unsuccessful. In 1890, 
however, Moses Schwarzfeld (1857–1943) founded probably the most important 
Romanian-language Jewish journal, the weekly Egalitatea (Equality); it did not 
cease publication until 1940. With his brother Elias (1855–1915), he also edited 
the annual Anuar pentru Israeliti (Annual for Israelites); 19 issues appeared 
between 1878 and 1899. 
 In the pre-1919 period, the Union of Native Jews advocated the 
integration of Jews into Romania; accordingly, this association produced a 
weekly organ called Curielul Israelit (The Israelite Courier) in Bucharest from 
1906 to 1945, with an apparent interruption from some point in 1941 through 
September 1944. One contributor was the leader of the Romanian Jewish 
community, Wilhelm Filderman (1882–1963). The Zionist movement and its 
various parties promoted a number of periodicals in the central cities of interwar 
greater Romania; the most important example was the Bucharest weekly 
Rena terea noastră (Our Renaissance), started in 1924 and lasting until 1941. 
Its first editor was Samuel I. Stern, and it was revived briefly in 1944.  

ş

 In Communist Romania, the organized religious community published a 
trilingual periodical called Revista cultului mosaic din RPR (Journal of the 
Mosaic Religion in the Romanian People’s Republic; 1956–1991). In Yiddish it 
was named (with varying subtitles) Tsaytshrift funem rumenishn religyezn 
yidntum, and in Hebrew it was called Ktav-‘et shel ha-yahadut ha-datit meha-
republikah ha-sotsialistit Rumanyah. Its editor, the chief rabbi of Romania 
Moses Rosen (1912–1994), noted that the journal was the only Hebrew-language 
publication in the socialist world. In a strange paradox, in Romania (and 
elsewhere), the economic problems brought about by the collapse of communism 
caused the one Jewish periodical of the country to collapse as well. 

Russia and the Soviet Union. Russian-language periodicals began early, 
took different forms, and played an increasingly important part in the 



 10

intellectual life of Russian-speaking Jews who were interested in preserving at 
least part of their Jewish heritage. Censorship was a constant problem, despite 
the respite granted by the revolution of 1905 and the democratic revolution of 
1917, as neither tsarist nor Communist authorities ever relaxed the practice. 
The situation since the breakup of the Soviet Union remains in flux. 
 The Russian Jewish press began in 1860 with the weekly Razsvet (Dawn), 
edited in Odessa by Osip Rabinovich (1817–1869), who was inspired by 
innovations emerging from the “Tsar-Liberator” Alexander II, Rabinovich 
compared the political changes to the light of creation. But various reasons—
poor sales, censorship, anger of readers at the exposure of Jewish misdeeds—
caused Razsvet to collapse in less than a year. It was replaced by Sion in 1861, 
but the new weekly had no better luck. In 1869, the number of people interested 
in a Russian Jewish newspaper had grown sufficiently to make the third 
attempt more of a success. This time the sponsor was the Odessa branch of the 
new Society for the Promotion of Culture among the Jews of Russia. Titled Den’ 
(The Day), the format of the new weekly was reminiscent of its two predecessors. 
But Den’ was more clearly in favor of integration into the larger society even as 
it attempted to preserve some of the traditions. One prominent participant, the 
jurist and historian Il’ia Orshanskii (1846–1875), envisioned religious 
communities modeled on the lifestyles of Jews in the West. The Odessa pogrom 
of 1871 was one of the factors that brought an end to Den’ that year. That same 
year, Aleksander Zederbaum tried without much success to add a Russian 
newspaper to his Hebrew Ha-Melits and Yiddish Kol mevaser. It was called 
Vestnik russkikh evreev (Messenger of the Russian Jews) and was published in 
Saint Petersburg from 1871 to 1873. It failed partly because Zederbaum, an 
accomplished Hebrew journalist, was not taken seriously as a Russian one. 
 Real success was achieved by the first Jewish replication of what 
Russians call “thick” journals (that is, with many pages). Titled Evreiskaia 
biblioteka (Jewish Library), it was edited by Adolph Landau (1841–1902) as an 
irregular literary and scholarly annual published off and on until 1880, with 
additional volumes published as late as 1902. After 1880, Landau devoted his 
energies to a monthly called Voskhod (Sunrise), which became the leading 
periodical of Russian Jewry and, despite frequent problems with censors, closed 
down only in 1906; Landau had given up the editorship in 1899. The most 
notable contributor to Voskhod was Simon Dubnow, the historian, publicist, and 
literary critic. Voskhod was also published in a weekly edition that filled the 
readership gap left by several failed newspapers, including the revived Razsvet 
in Saint Petersburg and its competitor Russkii evrei (The Russian Jew), both of 
which had stopped publishing by 1885, leaving the weekly Voskhod as Russia’s 
only Jewish newspaper. 
 The political turmoil in Russia at the beginning of the twentieth century, 
the growing Zionist movement, and the constantly expanding number of Jews 
whose main language was Russian caused an upsurge in the number of Russian-
language Jewish periodicals. The fact that political parties became legal after 



 11

1905 had an influence, though many party journals existed for only brief 
periods. Before 1900, the primary stress on Jewish national awakening without 
a commitment to Zionism was maintained by a successor to Voskhod, a weekly 
called Novyi voskhod (New Voskhod), which was started in 1910 but was closed 
by the authorities in 1915. One of its editors was Maksim Vinaver (1862–1926), 
leader of the Evreiskaia Narodnaia Gruppa (Jewish People’s Group) that 
opposed the existence of Jewish political parties. Zionists produced the monthly 
Evreiskaia zhizn’ (Jewish Life) from 1904 to 1907, adding for much of this time a 
weekly supplement called Khronika evreiskoi zhizni (Chronicle of Jewish Life). 
In 1907, the Zionist movement founded a militant weekly called Razsvet, which 
was forced out of existence only by the Bolsheviks in 1919. Its editor, Avraham 
Idelson (1862–1921), was also active in the field of Jewish education. 
 Soviet nationality policy did not allow Jewish periodicals to be printed in 
languages other than Yiddish. The only exception was the Moscow monthly 
Tribuna (Tribune; 1927–1937), the organ of the Association for the Agricultural 
Settlement of Jewish Toilers, which in effect served as a general Jewish 
newspaper for a time. In the 1980s, the dissident publication Leningradskii 
evreiskii al’manakh (Leningrad Jewish Almanac) appeared from 1982 to 1989 as 
a samizdat publication. In post-Soviet Russia and the Former Soviet Union, a 
number of not very stable local papers have appeared, bearing some similarity to 
the communal Jewish weeklies of the West. Those which have lasted from about 
1990 include Moscow’s Mezhdunarodnaia evreiskaia gazeta (International 
Jewish Newspaper; published with varying frequency and general and Jewish 
reportage); Saint Petersburg’s Narod moi-ami (My People; bimonthly); Vilnius’s 
Litovskii Ierusalim (Lithuanian Jerusalem; monthly, with editions in 
Lithuanian, Yiddish, and English); and Kishinev’s Nash golos (Our Voice; 
irregular monthly). 

Socialist and Revolutionary Periodicals. Tsarist Russia tolerated no 
political parties until 1905, and the unauthorized parties that aimed to 
overthrow the regime were particularly suspect. Socialists, anarchists, and those 
expressing similar ideas were not only illegal (as Zionists technically were, too) 
but also were part of the persecuted underground. Parties in Austria-Hungary 
had the freedom to organize but were under suspicion and faced censorship. 
 Jews were active in the Narodnaia Volia Party (People’s Will) in the 1870s 
and in the Marxist and non-Marxist socialist parties from the 1880s on. Many 
parties were not concerned with the problems of Jews or Jewish workers, but as 
time went on an increasing number regarded Jewish workers as doubly 
oppressed. Consequently, specifically Jewish parties gained favor, and these 
groups created a literature to advocate their causes. The general parties, which 
usually fought against what they considered to be Jewish separatism, also 
published underground literature in Yiddish to appeal to Jewish workers who 
were literate only in that language. 
 While most of these publications were in Yiddish, some were in the 
languages prominent in the regions. The first two Jewish socialist periodicals 



 12

were actually written in Hebrew so that they could influence Yeshiva students. 
These were Ha-Emet (The Truth), edited by the radical Hebrew writer Aharon 
Shemu’el Lieberman (1840–1880) and printed in Vienna in 1877 for importation 
into Russia. Its message encouraged its readers to abandon the ubiquitous 
national problem and deal instead with the problem of bread (that is, poverty in 
general). Only three issues appeared. It was followed by Asefat ha-khamim (The 
Assembly of the Wise), edited by Morris Winchevsky (1856–1932) and printed in 
Königsberg in 1877–1878. These Hebrew-language monthlies left little 
impression and, from that point on (with the exception of the party Tse‘ire 
Tsiyon), Hebrew was abandoned by Diaspora socialists. The first socialist 
newspaper in Yiddish, by activists from the Narodnaia Volia Party, was 
Arbayter tsaytung (Workers’ Paper) of 1881; only one known issue was 
produced. 
 The Bund, the Jewish socialist party and organization, was founded in 
1897 and reached its high point as a legal party in interwar Poland. Many, if not 
most, of the Jewish socialist periodicals in the pre-1914 Russian empire were 
produced by the Bund, largely in Yiddish but also in Russian and Polish. There 
existed an informal association with the Jewish Social Democratic Party of 
Galicia, popularly called the Galician Bund; the two groups merged when Poland 
was reunited. A similar group was formed in Romania, which called itself 
“Lumina” (Light). The main journals of the Bund were Di Arbayter shtimme 
(The Workers Voice), irregular, 1897–1905; Der veker (The Alarm Clock) and 
Folks-tsaytung (People’s Paper), legal dailies, 1905–1907; and the Russian-
language Poslednye izvestiia (Latest News), a weekly published abroad between 
1901 and 1906. The main organ of the Jewish Social Democratic Party of Galicia 
was the Yiddish weekly Der sotsial-demokrat, published in Kraków and later in 
Lwów (1905–1920), though not produced during World War I). The Romanian 
group published Lumina in the Romanian language in Iaşi between 1895and 
1897. 
 Disappointment with the Bund and Zionist sentiment caused a number of 
Jewish socialists to found parties that combined Zionism with socialism. They 
were loosely called Po‘ale Tsiyon (Workers of Zion), a name that became official 
for the faction led by Ber Borokhov (1881–1917), and the only party to survive in 
the long run. Another party, called Zionists Socialists, were actually socialist 
territorialists who emerged after the Uganda split in the Zionist movement. The 
smallest party called itself simply the Jewish Socialist Workers Party, but were 
called Sejmists because they believed that major questions should be settled by 
a Jewish sejm.  
 Borokhov’s Po‘ale Tsiyon Party produced the largest number of 
publications in the Socialist Zionist camp. In Russian, Evreiskaia rabochaia 
khronika (Jewish Labor Chronicle) was published in 1906 and included his 
party’s platform (Nasha platforma). It produced many periodicals in Yiddish, 
though these were short-lived due to persecution by the authorities; however, in 
the Austrian empire its irregular Der yudisher arbayter (The Jewish Worker) 



 13

began publication in 1903 and persisted until the end of 1925 in independent 
Poland. Po‘ale Tsiyon had periodicals in German, Czech, and Bulgarian as well. 

The central organ of the Zionists Socialists was the weekly Der nayer veg 
(The New Way), published in Vilna from 1906 to 1907, when it was closed 
despite theoretical freedom of the press. At about the same time, also in Vilna, 
the Sejmists published their organ Folks-shtime (People’s Voice). 
 In Poland during the interwar period, Communist activity was illegal but 
socialism was tolerated, though the Bund suffered from occasional harassment. 
In addition to the daily Folks-tsaytung, which the Bund published from 1921 
until World War II, the Po‘ale Tsiyon published a left-wing, Yiddish-oriented 
newspaper, Arbayter-tsaytung (Workers’ Paper) from 1918 to 1939, which 
changed from weekly to semiweekly and had among its participants the young 
historian Emanuel Ringelblum. 
 The Jewish press in Eastern Europe showed a progression from Hebrew 
to the once-despised Yiddish, which was much more widely known and thus had 
a much greater potential readership. Growing linguistic assimilation, the 
Holocaust, and Stalinist repression put an end to the Yiddish press by the end of 
the twentieth century with the exception of a few remnants, leaving only the 
newspapers in the local languages. The fact that most Jews in the area except 
those of Hungary saw themselves as a national minority made their press much 
more political than that of the Jews in Western countries. 
 [Many of the newspapers and periodicals as well as the major figures 
mentioned are the subject of independent entries.] 
 
BIBLIOGRAPHY 
Rafael Abramovitsh et al., eds., Algemeyne entsiklopedye, “Yidn” subseries, vol. 
3, cols. 199–368 (New York, 1972); Menuhah Gilbo‘a, Leksikon ha-‘itonut ha-
‘ivrit ba-me’ot ha-shemoneh-‘esreh veha-tesha‘-‘esreh (Jerusalem, 1992); 
Yehudah Gothelf, ed., ‘Itonut yehudit she-hayetah (Tel Aviv, 1973); Avraham 
Greenbaum, The Periodical Publications of the Jewish Labour and 
Revolutionary Movements in Eastern and Southeastern Europe, 1877–1916 
(Jerusalem, 1998); Getzel Kressel, Lek ikon ha- ifrut ha-‘ivrit, 2 vols. 
(Mer<dot>havia, Israel, 1965–1967); Leksikon fun der nayer yidisher literatur, 8 
vols. (New York, 1956–1981); Zalman Rejzen (Reisen), Leksikon fun der yidisher 
literatur, prese un filologye, 4 vols. (Vilna, 1928–1929); Shas-Roman, “Di yidishe 
prese in Rumenye fun 1854 biz 1926,” Filologishe shriftn, ed. Max Weinreich 
and Zalman Rejzen, vol. 3, cols. 525–536 (Vilna, 1929); Chone Shmeruk and 
Samuel Werses (Hana Shmeruk and Shemu’el Verses), eds., Ben shete milhamot 
‘olam: Perakim me-haye ha-tarbut shel yehude Polin (Jerusalem, 1997); Yehuda 
Slutsky, Ha-‘Itonut ha-yehudit-rusit ba-me’ah ha-tesha‘-‘esreh (Jerusalem, 
1970); Yehuda Slutsky, Ha-‘Itonut ha-yehudit-rusit ha-me’ah ha-‘esrim, 1900–
1918 (Tel Aviv, 1978). 

s s

 
AVRAHAM GREENBAUM 

 



 14

 
 
 

The article presented above is a sample entry from The YIVO Encyclopedia of Jews in Eastern 
Europe, to be published by the Yale University Press. Copyright 2005 YIVO Institute for Jewish 
Research, Inc. Reproduced by permission of Yale University Press and the YIVO Insititute for Jewish 
Research, Inc. All rights reserved. 

 
 


	Jewish Print Media in Other National Languages.
	Bibliography
	Avraham Greenbaum


